mudhogs
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

mudhogs

Sveriges skitigaste forum!
 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Bromsar Can Am

Gå ner 
+4
Lerputten
Herrman
Tobbe
hjacobs
8 posters
FörfattareMeddelande
hjacobs
Mudhogs Örebro
hjacobs


Antal inlägg : 203
Join date : 09-09-23
Age : 59

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimetor dec 10, 2009 5:16 pm

Frågar igen om bromsar på Can Am, jag har slitit ut 2 uppsättningar bromsar fram sedan i Mars.

Jag har märkt att bromshandtaget uppför sig konstigt, ibland är det mycket spel för att sedan bli mycket litet.
Oljenivån i nivåglaset åker upp och ner också, mycket spel lite olja, litet spel mycket olja?
Bromsarna är ganska slitna och därför ska väl nivån sjunka, men rätt var det är så stiger nivån och spelet blir mindre.
Har pratat med verkstan och dom säger att jag bromsat för mycket och därför är bromsarna slitna, då jag inte har kört värst mycket med den så kan jag inte hålla med om det.

Någon som haft detta märkliga problem eller vet vart man kan ta reda på det, kör snart på järnet så jag är tacksam på svar.

Mvh Håkan. Bromsar Can Am Lol Bromsar Can Am Icon_flower Bromsar Can Am Lol Bromsar Can Am Icon_flower Bromsar Can Am Lol Bromsar Can Am Icon_flower Bromsar Can Am Lol
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe

Tobbe


Antal inlägg : 222
Join date : 09-10-27
Age : 56

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimetor dec 10, 2009 5:32 pm

Jag trodde aldrig man kunde slita ut bromsarna på dessa maskiner med så mycket motorbroms på. åkte 520 mil på min 650xt å inte en tendens till slitage på klossarna. har ingen bra ide om vad som är fel för det borde inte kunna bli det fel som du har scratch
Till överst på sidan Gå ner
http://www.eastcoastatv.se
Herrman

Herrman


Antal inlägg : 72
Join date : 09-11-19
Age : 40

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimetor dec 10, 2009 6:36 pm

lera, sand och dylikt sliter bra på bromsar.

Kan täkas att du kör en hel del i sådana förhållanden.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.litooffroad.se
hjacobs
Mudhogs Örebro
hjacobs


Antal inlägg : 203
Join date : 09-09-23
Age : 59

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimetor dec 10, 2009 7:01 pm

Herrman skrev:
lera, sand och dylikt sliter bra på bromsar.

Kan täkas att du kör en hel del i sådana förhållanden.

Men oljenivån och spelet på handtaget, hur förklarar man det...???

lol! flower lol! flower lol! flower lol!
Till överst på sidan Gå ner
Lerputten
Mudhogs Örebro
Lerputten


Antal inlägg : 132
Join date : 09-09-28
Age : 56

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimefre dec 11, 2009 11:36 pm

Smörj gasvajern så du slipper ta spjärn mot bromshantaget för att få maskinen att varva ur What a Face What a Face bounce bounce
Till överst på sidan Gå ner
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimefre dec 11, 2009 11:56 pm

Lerputten skrev:
Smörj gasvajern så du slipper ta spjärn mot bromshantaget för att få maskinen att varva ur What a Face What a Face bounce bounce

Den va klurig! Du har förhoppningsvis aldrig tänkt dig börja på Polaris tekniska support
Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_scratch Bromsar Can Am Icon_geek
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
Lerputten
Mudhogs Örebro
Lerputten


Antal inlägg : 132
Join date : 09-09-28
Age : 56

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 12:14 am

Har funderatn på det, men för dåligt betalt för överutnyttjad resurs. Arrow
Mycket jobb ( oändligt ) för lite pengar bounce
Till överst på sidan Gå ner
audimotorsport
Mudhogs Sthlm
audimotorsport


Antal inlägg : 330
Join date : 09-09-09
Age : 51

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 12:19 am

2 saker som kan skapa problem med bromsvätskenivå och spel på handtag är:

-skev skiva/skivor som vid körning utan att bromsa ligger å petar till baka klotsarna vilket skapar högre b-vätske nivå samt stort spel första bromsningarna.

-glappt hjullager vilket skapar samma problem som skev skiva..om nu skivan sitter ute vid hjulet vilket den inte gör på alla atv,tex can-am..

Lycka till..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.atvturbo.se
hjacobs
Mudhogs Örebro
hjacobs


Antal inlägg : 203
Join date : 09-09-23
Age : 59

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 3:20 am

audimotorsport skrev:
2 saker som kan skapa problem med bromsvätskenivå och spel på handtag är:

-skev skiva/skivor som vid körning utan att bromsa ligger å petar till baka klotsarna vilket skapar högre b-vätske nivå samt stort spel första bromsningarna.

-glappt hjullager vilket skapar samma problem som skev skiva..om nu skivan sitter ute vid hjulet vilket den inte gör på alla atv,tex can-am..

Lycka till..

Nix ingen skiva ute vid hjulet, problemet kvarstår när hojen står stilla, lite
glapp och mycket olja. Bromsen tar på bara nån cm, har inte gjort så förut, brukar vara ett glapp på några cm.

Och till er andra, försök hjälpa istället för att skjälpa.

Tack Peter.

lol! flower lol! flower lol!
Till överst på sidan Gå ner
audimotorsport
Mudhogs Sthlm
audimotorsport


Antal inlägg : 330
Join date : 09-09-09
Age : 51

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 3:33 am

Attans då!! Vet ej hur ditt broms grepp ser ut gällande justerbarhet el ej men hursom hellst så e de skitviktigt att bromscyl på styret verkligen går tillbaka helt för att öppna retur hålet som tillåter ok kolvarna att släppa taget samt släppa till vätska allteftersom beläggen slits. En del (om möjligt) justerar på bromsgreppet för hårt och då kommer dessa problem... många förslag! hoppas nåt e till nytta... enda gången jag bytt bromsar på en atv e min gamla cf moto kina,så nåt e mysko med din hoj..
Till överst på sidan Gå ner
http://www.atvturbo.se
hjacobs
Mudhogs Örebro
hjacobs


Antal inlägg : 203
Join date : 09-09-23
Age : 59

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 2:36 pm

Jag har inte gjort någonting med bromshandtaget, nivån har farit upp och ner
som den velat medans beläggen slitits ner. Just nu är det lite glapp och
mycket olja.


Mvh Håkan.

lol! flower lol! flower lol! flower lol! flower lol!
Till överst på sidan Gå ner
Pontus™

Pontus™


Antal inlägg : 299
Join date : 09-10-11
Age : 49

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 3:47 pm

det kan inte vara så enkelt att slangen flexar?
Om du håller in handtaget en längre stund, vad händer med nivån då?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.atvnerd.se
Buzzola

Buzzola


Antal inlägg : 18
Join date : 09-11-22
Age : 58

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 3:49 pm

audimotorsport skrev:
Attans då!! Vet ej hur ditt broms grepp ser ut gällande justerbarhet el ej men hursom hellst så e de skitviktigt att bromscyl på styret verkligen går tillbaka helt för att öppna retur hålet som tillåter ok kolvarna att släppa taget samt släppa till vätska allteftersom beläggen slits. En del (om möjligt) justerar på bromsgreppet för hårt och då kommer dessa problem... många förslag! hoppas nåt e till nytta... enda gången jag bytt bromsar på en atv e min gamla cf moto kina,så nåt e mysko med din hoj..

hmmm ,, funderar på en sak ??!!!! sitter inte handbromsen i samma slinga/krets som fotbromsen ?? om det nu är så borde det sitta en backventil någonstans ?? och om den då inte är helt om så blir ju glappet lite olika Shocked eller är jag helt ute och cyklar ??
Till överst på sidan Gå ner
hjacobs
Mudhogs Örebro
hjacobs


Antal inlägg : 203
Join date : 09-09-23
Age : 59

Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitimelör dec 12, 2009 4:54 pm

Buzzola skrev:
audimotorsport skrev:
Attans då!! Vet ej hur ditt broms grepp ser ut gällande justerbarhet el ej men hursom hellst så e de skitviktigt att bromscyl på styret verkligen går tillbaka helt för att öppna retur hålet som tillåter ok kolvarna att släppa taget samt släppa till vätska allteftersom beläggen slits. En del (om möjligt) justerar på bromsgreppet för hårt och då kommer dessa problem... många förslag! hoppas nåt e till nytta... enda gången jag bytt bromsar på en atv e min gamla cf moto kina,så nåt e mysko med din hoj..

hmmm ,, funderar på en sak ??!!!! sitter inte handbromsen i samma slinga/krets som fotbromsen ?? om det nu är så borde det sitta en backventil någonstans ?? och om den då inte är helt om så blir ju glappet lite olika Shocked eller är jag helt ute och cyklar ??

Bra tips, ska kolla.

lol! santa lol! santa
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Bromsar Can Am Empty
InläggRubrik: Sv: Bromsar Can Am   Bromsar Can Am I_icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Bromsar Can Am
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1
 Liknande ämnen
-
» Bromsar på Can Am 400.

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
mudhogs :: ATV :: Tech Tips :: Can Am-
Hoppa till: