mudhogs
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

mudhogs

Sveriges skitigaste forum!
 
HemGalleriLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP

Gå ner 
+8
Tobbe
Goldenleaf
audimotorsport
fagersta
Palm
Mudzilla
xlnt
Mudde
12 posters
Gå till sida : 1, 2  Nästa
FörfattareMeddelande
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimetor dec 03, 2009 2:19 pm

Vilka fel, garantifel och andra har Ni haft på Era Polaris 850 maskiner?
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön dec 06, 2009 1:57 pm

Jag börjar med att fylla på denna tråd med de fel som jag påtalat och även de fel/brister som verkstaden hittat i och med detta.
I skrivande stund så står min maskin nere hos ÅF och har gjort det sedan vecka 44, dvs 5 veckor.
Det kan vara så att jag får tillbaka maskinen inom kort och alla dessa fel är åtgärdade...

Fyrhjulsdriften har slutat fungera under körning för att sedan sluta fungera helt.
Detta har skett två gånger och ingen vet varför, man misstänkte glapp i någon kontakt då den efter första verkstadsbesöket fungerade igen då dom gjort rent kontaktdon mm. Fyrhjusdriften slutatde sedan fungera igen ganska kort där efter.

Missljud/knakar i bakpartiet.
Har ett klonkande ljud i bakbartiet som hänger ihop med hjulens rotation, jag själv tycker att det låter mest från vänster bak. Detta ljud eskalerade ganska fort men man har inte hittat någon orsakt till varför.
Man bytte vid det tillfället ena spindeln fram då man upptäckte att den var väldigt glapp och trodde att detta var orsaken till de missljud jag hörde. Se senaste service utskick från Polaris.

Missljud i framvagnen.
Se ovan, detta blev bättre efter byta av spindeln.

Växlar hänger/låser sig.
Har hänt vid ett flertal tillfällen att jag inte kunnat lägga ur växel.
Jag kan föra växelspak så länge maskinen är igång men om jag stänger av så är den låst/fast.
När detta händer så kan jag tex inte frikoppla maskinen. Jag kan flytta spaen till neutral men lågväxel verkar ligga kvar.
Även om jag lägger i högväxel så ligger lågväxel kvar.
Efter att ha kört ett par hundra meter med spaken i högväxeln så släpper det.

Tjuvstop
har vid ett par tillfällen tjuvstoppat/dött när jag stannat. Inget stort problem bara att vrida på nyckel igen men klart irriterande på en helt ny maskin.

Nu under tiden som maskinen är på verkstaden så har man hittat en del fel på olika delar som man bytt och tror har med dessa problem att göra. återstår att se om så är fallet. Anledning till att det tar så lång tid är att det är en del som inte har finnuts på lager i USA och dom måste vänta på att den innan dom kan sätta ihop och leverera maskinen igen. Jag vet i dagsläget inte exakt vad man bytt men ska givetvis dokumentera detta när dom lämnar tillbaka maskin.

Utöver detta så har jag även påpekat en del andra små detaljer:
Plogen
Jag har det nya plogfästet/plogbladet från polaris och ocket till plogbladet är så puckat konstruerat att det nästan hänger i backen, 1-2 cm spelrum. Detta gör att så fort man åker över en vägbula eller ett backslut med plogbladetr nere så tar själva oket i backen...

Bensinförbrukningen
Åtgärdat genom omprogramering
När jag fick maskinen så kom jag 96.7 km på 23 liter bensin. Och detta då endast på lugn vägkörning under den sk inkörningsperioden.
Jag tycker iof att den drar sjukt mycket bränsle nu även efter omprogrammeringen men den har iaf gått ner från dryga 2,3 l/mil till 1,5 l/mil vägkörning...
Till överst på sidan Gå ner
Mudzilla
Mudhogs Sthlm
Mudzilla


Antal inlägg : 1250
Join date : 09-09-11
Age : 52

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön dec 06, 2009 3:20 pm

För mig stod det mellan 850XP eller Outlander då jag inte haft dessa förut. Känns nu som jag valde rätt, vi får se.

1,5 liter per mil !!!!!!! Det är vad min bil med 5,6 lit. V8 och 2,2 ton tar!!! Det är inte ok!!!!!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudhogs.se
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön dec 06, 2009 4:13 pm

Nu hade ju inte jag kvar min Polaris 850 XP så länge men hade problem med drivaxlarna bak. Ett knackande oljud. HE i Frövi hittade inte problemet men det var olustigt att inte känna sig trygg med maskinen. Var helt enkelt rädd för att de skulle gå sönder.

Lysena spökade också. Helt plötsligt kunde de svartna. Gjorde rent kontakterna och fettade in dom sen uppstod inte det problemet igen.

Hade en bränsleförbrukning på 1,8 vägkörning och klart över 2 liter milen vid skogskörning. Detta trots den uppdaterade programvaran. Hade 28" spartacus däck på maskinen. Kändes ju sådär att behöva ha med bensindunk på en dagstur där andra maskiner såsom Kawor och Renegades inte behövde det trots stora motorer och mycket effekt.

Momentbegränsaren löste också ut lite för enkelt. Ett känt problem med 30" men jag hade bara 28:or.

Måste samtidigt skriva att jag var sjukt nöjd med komforten på maskinen. Den var helt enkelt suverän i terrängen men också som touringmaskin när man skulle ligga och smiska grusvägar längre sträckor.

Har gjort vad jag kan (tror jag) för att få liknade körkänsla på yamman och har kommit väldigt nära vad gäller terrängegenskaperna (med Gaz dämparna) men långt ifrån vad gäller touringegenskaperna.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
Palm
Mudhogs Örebro
Palm


Antal inlägg : 469
Join date : 09-09-25
Age : 45

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån dec 07, 2009 1:45 am

Jag hade ju visserligen 800an. Men problemen ja hade med framdiffen borde ju va relevant i denna tråden eftersom det ska va samma hållbara lösning på 850. Varför ändra ett vinnande koncept Rolling Eyes Laughing
Och problemet verkar u ha varit ett elfel som gjorde att 4hjulsdriften gick i och ur av sej självt under gång/påfrestning.
När jag körde med 4hjulsdriften ikopplad och driftade i halvmetern med snö och 4WDn kopplas ur, för att sedan direkt kopplas i igen så blev det inte så bra i frammdiffen......
Delar byttes, kablar mättes, extrakablar drogs och mer delar byttes, men orsaken till signalfelet till framdiffen hittades aldrig innan ja lämnade tillbaka hojjen.
Sen va det an väldig massa andra fel på den och den ja hade innan (båda var av samma sort).
Men det är ju inte riktit samma hoj som 850 maskinen...
Till överst på sidan Gå ner
http://www.no-more-heart-disease.com
fagersta

fagersta


Antal inlägg : 14
Join date : 09-10-10

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimetis dec 08, 2009 12:34 pm

jag har inte haft så mycket fel på min 850
dom fel som varit är
servon slutade att fungera fixades på garanti, 2 nya tändstift efter 30 mil , Missljud/knakar i bakpartiet.
Har ett klonkande ljud i bakbartiet som hänger ihop med hjulens rotation 3 maskiner i fagersta med samma fel
o nu ett glapp i vänster hjul tro att det hänger i hop med brevet polaris skickade ut
Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Till överst på sidan Gå ner
Mudzilla
Mudhogs Sthlm
Mudzilla


Antal inlägg : 1250
Join date : 09-09-11
Age : 52

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimefre dec 18, 2009 12:51 am

XLNT: Är den hos ÅF för rep igen????? En fågel viskade.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudhogs.se
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimefre dec 18, 2009 12:58 am

Mudzilla skrev:
XLNT: Är den hos ÅF för rep igen????? En fågel viskade.

Då får vi hoppas de byter ut varenda liten del och skruv till 010
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
audimotorsport
Mudhogs Sthlm
audimotorsport


Antal inlägg : 330
Join date : 09-09-09
Age : 51

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimefre dec 18, 2009 9:31 am

Mudzilla skrev:
XLNT: Är den hos ÅF för rep igen????? En fågel viskade.

Jag e väl ingen fågel! En 850 fattigare gör inget,nu har han en halv canam 800 istället!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.atvturbo.se
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimefre dec 18, 2009 10:10 am

Ja, tack Peter. Den lilla stonka maskinen fick jobba hårt igår igår kväll med snörjning i ett par timmar. cheers
Till överst på sidan Gå ner
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön jan 10, 2010 1:45 pm

Nu när jag äntligen fick den ny maskinen -10 så känndes det bra igen, i ca 20km sedan tändes en indikator på displayen:
Motorvarningsindikatorn
"Check Engine Warning Indicator - This indicator appears if an EFI-related fault occurs. Do not operate the ATV if this warning appears. Serious engine damage could result. See your dealer."

Så inte ens en första liten jugfrufärd hann jag med innan maskinen nu står igen och väntar på service/åtgärder.

Jag tror inte att jag är någon stark kandidat till att vinna på lotter eller triss...
Till överst på sidan Gå ner
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön jan 10, 2010 1:51 pm

Inte i polarislotteriet allafall.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
Goldenleaf
Mudhogs Örebro
Goldenleaf


Antal inlägg : 49
Join date : 09-09-27
Age : 42

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön jan 10, 2010 6:23 pm

[quote="xlnt"]Nu när jag äntligen fick den ny maskinen -10 så känndes det bra igen, i ca 20km sedan tändes en indikator på displayen:
Motorvarningsindikatorn
"Check Engine Warning Indicator - This indicator appears if an EFI-related fault occurs. Do not operate the ATV if this warning appears. Serious engine damage could result. See your dealer."

Så inte ens en första liten jugfrufärd hann jag med innan maskinen nu står igen och väntar på service/åtgärder.

Jag tror inte att jag är någon stark kandidat till att vinna på lotter eller triss...[/quote

<Hellu där har du provat att släppa lite på gasvajern?? Sitter en spännare precis efter reglaget ner mot styret under en gummi dammask.. Kan vara så att den är så spänd att maskinen går in i säkerhets läge eller vad man nu ska kalla de... Jag fick släppa lite på min i början....

Hej svejs
Till överst på sidan Gå ner
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön jan 10, 2010 8:40 pm

Halloj Guldlövet Smile
Tack för tipset men det gjorde ingen skillnad. Hade du oxå motorvarningsindikatorsymbolen tänd i displayen?
Till överst på sidan Gå ner
Goldenleaf
Mudhogs Örebro
Goldenleaf


Antal inlägg : 49
Join date : 09-09-27
Age : 42

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimesön jan 10, 2010 8:56 pm

xlnt skrev:
Halloj Guldlövet Smile
Tack för tipset men det gjorde ingen skillnad. Hade du oxå motorvarningsindikatorsymbolen tänd i displayen?

Ja när min maskin var ny tände sig lampan och då läaste jag mig fram till att de var den ... Kommer inte riktigt ihåg hur men med hjälp av instruktionsboken kan då ta fram felkodenra och se vad de kan vara...

Lycka till
Till överst på sidan Gå ner
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån jan 11, 2010 12:58 am

Ska kolla felkoderna mot manualen imorgon och se om jag blir någe klokare.
Till överst på sidan Gå ner
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån jan 11, 2010 11:04 am

Har nu kollat upp felkoden:
"Manifold Absolute Pressure Sensor" "Voltage Too High" 102 3
Mskinen är nu på väg ner till verkstaden igen...
Till överst på sidan Gå ner
audimotorsport
Mudhogs Sthlm
audimotorsport


Antal inlägg : 330
Join date : 09-09-09
Age : 51

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån jan 11, 2010 11:11 am

Suurt,känns som du haft nog med problem...får se hur min polaris funkar när jag börjar plåga den!!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.atvturbo.se
fagersta

fagersta


Antal inlägg : 14
Join date : 09-10-10

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån jan 11, 2010 1:47 pm

min 850 står på verkstad för trasiga bromsar fram ,växelväljaren sönder, rasel-klonk drivaxlar bak . uppdatering framvagn Sad Sad bara gått 80 tim- 90 mil
Till överst på sidan Gå ner
Tobbe

Tobbe


Antal inlägg : 222
Join date : 09-10-27
Age : 56

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån jan 11, 2010 3:01 pm

fagersta skrev:
min 850 står på verkstad för trasiga bromsar fram ,växelväljaren sönder, rasel-klonk drivaxlar bak . uppdatering framvagn Sad Sad bara gått 80 tim- 90 mil
det verkar inte bättre än att polaris ska hålla sig till att bygga snöskotrar scratch
Till överst på sidan Gå ner
http://www.eastcoastatv.se
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimemån jan 11, 2010 11:27 pm

Såg dig testköra hojen både med hjul och band. Så ju ut att gå riktigt bra;

Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
fagersta

fagersta


Antal inlägg : 14
Join date : 09-10-10

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimetis jan 12, 2010 2:33 am

ha den var bra Smile
Till överst på sidan Gå ner
Mudzilla
Mudhogs Sthlm
Mudzilla


Antal inlägg : 1250
Join date : 09-09-11
Age : 52

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimetis jan 12, 2010 12:58 pm

Lider med dig XLNT.
Förstår om tålamodet tryter.......
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudhogs.se
xlnt
Mudhogs Sthlm
xlnt


Antal inlägg : 65
Join date : 09-09-16
Age : 50

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimelör jan 16, 2010 3:13 pm

Det verkar inte finnas någtot slut på denna historia.
Har skapat en tråd på PolarisATVforums ang nya problem med den nya maskinen.
Är för krångligt att lägga upp bilder i detta forum.

Kort och gott, viktbalansen i maskinen är så snett fördelad att hela maskinen lutar när den står på backen och ni förstår säkert hur detta påverkar körningen...

Vad fan håller Polaris på med.
Till överst på sidan Gå ner
Mudde
Mudhogs Örebro
Mudde


Antal inlägg : 1723
Join date : 09-09-08
Age : 58

Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitimelör jan 16, 2010 10:08 pm

Vad skall man säga Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Bom vi får hoppas det är fjädrarna som diffar. Otroligt va bra det där Internet och forum är ändå!
Till överst på sidan Gå ner
http://www.mudrace.se
Sponsored content





Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP Empty
InläggRubrik: Sv: Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP   Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP I_icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Vilka fel har Ni haft på Era Polaris 850 XP
Till överst på sidan 
Sida 1 av 2Gå till sida : 1, 2  Nästa
 Liknande ämnen
-
» Polaris RZR
» Polaris RZR S
» polaris 500 hjälp?!
» polaris 850 snorkel
» Polaris RZR

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
mudhogs :: ATV :: Tech Tips :: Polaris-
Hoppa till: